Monday, August 17, 2009

Rezeki dan Pengalaman

Assalamua'laikum.

lama rasanya tak menjengah ke blog sendiri. Internet ada di rumah tetapi masanya yang tiada. Entah lah, setiap hari ada sahaja jadual kosong yang terisi. Alhamdulillah sekurang-kurangnya tidak lah terasa bosan duduk di rumah.


Kebetulan + Rezeki

10 Ogos lepas saya ke sekolah lama, sekolah agama menengah tinggi hisamuddin untuk berjumpa pengetua, meminta cop pengesahan. Cop pengesahan dokumen-dokumen untuk disertakan bersama permohonan saya menyambung pengajian Master di Universiti Malaya. Nak dijadikan cerita, saya berborak-borak dengan pengetua yang dulu merupakan guru KHB saya.

" Kamu buat apa sekarang? " tanya cikgu Khairiah.
" Saya duduk rumah je cikgu, ni pun saja mohon sambung beljar. kot-kot ada rezeki kat sana."
" oo kalau macam tu kamu free la ye. Boleh tak kamu mengajar sementara 2 minggu, ganti ust Salehan? "
" Emm ajar apa cikgu? "
" Ajar Quran. "

" Em ok kot. Bila nak mula mengajar cikgu? "
" Kalau boleh hari ni pu tak pe, sbab dah lama saya cari guru ganti, kenapalah kamu ni lambat datang ye.. "
" em hari ni mungkin tak boleh sebab saya nak pos borang, esok boleh? saya tak tahu pulak ada tempat kosong jadi guru ganti, aritu tanya kat ustz
h Salmah dia kata tak de.. "
" ok, esok kamu datang terus jumpa Ustazah Salmah mitak jadual kelas ust Salehan. "
" ok insya allah cikgu."


11 Ogos saya melaporkan diri sebagai guru ganti di sekolah. Setelah mendapatkan jadual dari Ustzh Salmah, saya masuk ke bilik guru. Macam-macam perasaan ada waktu itu. Ustazah Azah membatu saya mencari meja guru. Alhamdulillah ada juga ruang untuk saya di bilik guru perempuan.

Hari ini masuk hari ke lima saya mengajar. Seronok kerana saya mengajar subjek yang saya sukai- Tafsir Hadis tingkatan 2. Saya mengajar 3 buah kelas. Tetap pening juga berhadapan dengan budak-budak ni. Biasalah kerenah pelajar-pelajar, terpikir pula kenakalan saya dan rakan-rakan sewaktu kami seusia mereka dahulu.

Tetapi cabaran bagi saya kerana terpaksa mengajar subjek pengenalan Bahasa Arab STAM - semua kelas tingkatan 5 sebanyak tujuh buah kelas. Aduh, pening juga nak mengingati kembali skil-skil nahu yang dulu-dulu.Macam jadi pelajar balik rasanya bila kena study dahulu subjek sebelum mengajar. Tetapi setakat n alhamdulillah, masih terselamat kerana mereka sedang menghadapai peperiksaan pra-percubaan SPM sehingga minggu ini hehehe

Walaupun baru beberapan hari mengajar, banyak perkara yang saya pelajari..

1) Untuk menjadi guru atau warga pendidik bukanlah satu tugas yang mudah. Minat dan kesabaran amat penting kerana kita akan berhadapan dengan kerenah pelajar yang pelbagai.Kekuatan yang luar biasa perlu ada jika benar kita memilih untuk menjadi seorang guru.

2) Guru memang banyak bekorban terutama guru perempuan. Nak urus keluarga di rumah - masak,jaga anak, kemas rumah. Urus di sekolah - kelas biasa, kelas tution, tanda kertas.

3) Realiti anak remaja sekarang. Krisis identiti dan masalah menentukan masa depan sendiri. Masalah disiplin semakin meruncing. Ada pelajar yang bermasalah berpunca dari perpecahan keluarga, ini satu realiti di depan mata saya. Pelajar yang bijak, tetapi kadang-kala memberontak kerana ingin kebebasan dan perhatian.


Pengalaman Manis
Saya rasakan peluang mengajar sementara ini sebagai satu memori indah dalam hidup saya. Kadang-kadang melucukan juga. Mana tidaknya, insan yang satu ketika dahalu mengajar kita di kelas kini menjadi rakan sejawat. Mereka yang pernah saya panggil "teacher" , "cikgu" dan "ustazah" kini bertukar gelaran kepada " kak " ^_^


Alhamdulillah, semuanya rezeki dari Allah yang kita rasakan secara kebetulan tetapi ianya telah ditakdirkan.

p/s : Terima kasih banyak-banyak pada kak Syafa dan Nadia kerana banyak membantu sewaktu menguruskan borang permohonan ke UM. Ada rezeki nanti kita belanja makan ek ^_^

5 comments:

Anonymous said...

Ooho..lambat k ina baca posting ni. Dah jadi guru yer, mesti banyak sabar terutama mengajar anak-anak remaja. Apapun tahniah dan selamat menabung...hehehe. Banyak juga gaji cikgu sandaran tu ekkk...

Ilyana Ar Razi said...

Salam Ramadhan.

Patutla tak sms nak jumpa akak. Rupanya dok sibuk ngajar. Tahniah.

:)

jui said...

mabruk ahiasah =D rindu awak

Ruqaiyah Othman said...

Salam.. Dear luvly sis,
Due to some inconvenience, I've changed my blog link (again). Hehe.. Sila jangan marah.. ^_*
http://beyondthepowers.blogspot.com/

Fez said...

Mesti nganga student dgr awk bersyarah aisyah..
Miss u too .. (T___T)