Friday, August 6, 2010

Benarkah ia bulan tarbiyah??

assalamualaikum..

Tidak lama lagi kita bakal didatangi bulan penuh keberkatan, bulan Ramadhan. Alhamdulillah kita masih diberi peluang bertemu dengannya kembali namun untuk berapa lama bersamanya kita juga tak pasti..

Apabila tiba Ramadhan, bukan sahaja penuh jemaah di masjid atau surau tetapi penuh juga jemaah di bazaar-bazaar Ramadhan,kedai-kedai pakaian dan shopping complex.. Malah lebih hebat lagi sebelum Ramdhan menjelma apatah lagi Syawal, promosi hari raya telah pun diadakan.

Saya berfikir sejenak, bulan yang dikatakan sebagai madrasah tarbiyah bagi umat Islam ini benar-benarkah berjaya mendidik jiwa dan hawa nafsu mereka atau bulan ini lebih menjadikan hawa nafsu bermaharaja lela??!!


Entah mengapa saya risau melihat gelagat masyarakat yang sanggup berhabisan wang untuk membeli langsir baru, baju raya berpasang-pasang yang bukan calang-calang harganya, juadah berbuka yang pelbagai hingga ada yang terpaksa dibuang kerana kekenyangan.

Mengapa ibrah Ramadhan tidak dihayati agar bisa menjadikan insan yang tidak lupa diri. Benarkah kita merasai kemiskinan dan kebuluran si miskin yang kekurangan makanan sedangkan kita tersandar kekenyangn selepas berbuka?? Betulkah fakta yang mengatakan bulan ini dapat meningkatkan kesihatan, dapat merehatkan sistem penghadaman kerana kita kurang makan?? tetapi kita lupa tatkala berbuka perut yang kosong disumbat pelbagai jenis makanan sehingga memaksa perut kita bekerja lebih dari hari biasa..

Itulah kehebatan Ramadhan.. Bagi yang berfikir dan berzikir, ia pasti dapat menilai dan membentuk diri agar menjadi manusia yang lebih dekat dengan Ilahi bukan untuk sebulan ini tetapi selamanya nanti.. namun bagi mereka yang leka, yang merasakan ia tidak ubah seperti Ramdahan yang lalu, akan terus dibelenggu nafsu yang tidak pernah jemu dengan kenikmatan dunia yang palsu.

Apapun sama-sama kita berdoa moga hidayah Allah akan terus memacu kita ke jalan yang diredhaiNya.. Moga amalan kita diterima dan miga istiqamah dalam melakukannya sebelum ini akan terus berjalan merentasi Ramdahan dan bulan-bulan yang lain.. Selamat menyambut Ramdhan al-Mubarak.. Ramadhan Kareem..

No comments: