Tuesday, April 28, 2009

Bertandang ke Mafraq

assalamualaikum..

alhamdulillah, dapat juga singgah sebentar malam ni ke blog yang lama tak dikunjungi.. Kekangan masa kerana exam dan jadual latihan Karisma menyebabkan saya kurang melayari internet.. Tapi alhamdulillah sekali lagi, saya masih diberi masa.. Kepala pun dah rasa ringan sikit bila 3 paper untuk second exam dah lepas, tinggal satu sahaja lagi. Tapi debaran juga makin terasa.. Pertengahan Mei saya dan rakan-rakan akan mula menduduki peperiksaan akhir.. Takut, risau , sedih.. macam-macam perasaan ada..

Bulan ni, dua kali saya bertandang ke Mafraq. Kebetulan diberi peluang untuk menghadiri dua program sebagai Fasilitator yang tak bertauliah..


Sabtu, 4 April 2009

Semalam saya menerima panggilan dari Kak Farah Najihah. Beliau meminta saya menjadi Fasi bagi menggantikan kak Sarah untuk program Bengkel Pengucapan Awam anjuran PRISMA. Emm, mula-mula rasa macam berat sebab saya bukanlah orang bertauliah sangat tetapi bila memikirkan untuk membantu kak Farah disamping nak cari pengalaman, saya terima.

Pagi sabtu esoknya kami bertiga bertolak ke Mafraq. Lama juga tak turun ziarah ke Mafaq ni.. Lama tak memandang panorama padang pasir di sini..

" Be A Great Speaker"

Itulah tema program kali ini. Kami sempat mendengar pengisian dari Ust Arman sebelum LDK bermula.. Setelah kumpulan dibahagikan, kami bergerak ke kelas untuk memulakan LDK..
Kumpulan saya terdiri daripada 8 orang - Kak Najwa, Izzah, Hamidah, Masyitah, Kak Anisa, Hannah, Aina dan Syahirah.

Diringkaskan, saya memulakan LDK denagr satu modul - nak kumpul keberanian mereka dalam bercakap- Saya jelaskan, semua orang boleh bercakap, tetapi bukan semua orang boleh menyampaikan..


Kenapa kita perlu pandai bercakap??

emm, jawapan ada pada anda semua. Bagi saya, kelebihan andai seseorang pandai berhujah dan berhadapan dengan umum menjadi satu aset dalam menyampaikan dakwah. Keyakinan dan kebernasan hujuah boleh menyebabkan orang tertarik dengan apa yang kita sampaikan. Tetapi jangan lupa. Semuanya datang dari Allah. Jangan terlalu bangga andai anda pandai berdebat, kerana perasaan riak dan bangga bukan milik kita, hanya Dia yang layak memilikinya.


Kelebihan kita berbeza..

Bengkel LDK diisi dengan semua peserta perlu bercakap dihadapan rakan-rakan selama 4 minit dan setiap orang akan dinilai oleh fasi dan rakan mereka. Mereka bebas bercakap tentang apa-apa sahaja dan di dalam bahasa apa pun. Macam-macam gaya ada. Seronok saya melihat gelagat mereka.

Dihujung LDK, saya membuat khulasah secara umum untuk semua. Masing-masing ada potensi dan kelebihan diri. Paling penting, kelebihan kita berbeza. Ada yang pandai bercakap, ada yang pandai menulis, melukis dan macam-macam lagi. Andai kata kita dah penat berlatih untuk bercakap kehadapan namun masih juga tak dapat, jangan risau.. Percayalah, anda ada kelebihan, dan Allah dah susun cantik kat mana kita berada..

Kesimpulannya, carilah di mana kelebihan anda dan gunalah kelebihan tersebut untuk membantu Islam dan mereka yang memerlukan.. Kelebihan kita berbeza tetapi semua orang memilikinya dan ia pasti istimewa dalam diri kita .

Petang tu, saya, kak Farah dan kak Faezza pulang menaiki servis. Terima kasih kepada akak berdua sebab belanja tambang. kata kak Faezza bila lagi nak belanja kan!! hehehe

Kepada pihak program, tahniah atas inisiatif program yang menarik malah bermanfaat ubtuk semua.. Terima kasih juga atas jemputan pada kami yang bertauliah ni..



Jumaat, 17 April 2009

" Bengkel Keusahawanan IANERIS "

Saya, Nadia dan dua lagi ikhwah dari Irbid dijemput menjadi Fasilitator untuk program anjuran Ikatan Anak Negeri Sarawak Jordan.. Mula-mula kelakar juga, maklumlah saya dan Nadia bukannya berpengalaman dalam hal-hal keusahawanan ni. Tapi memandangkan kami pernah menghadiri kursus keusarhawanan anjuran JPT dan MARA dahulu, kami berkongsi apa yang ada..

Program berjalan di Dewan Muslim. Dihadiri lebih kurang 40 orang peserta. Namun program tetap meriah. Pelbagai keletah dan gelagat peserta semasa membentangkan rancangan perniagaan mereka. Ada yang nak bina ladang kambing, pengangkutan darat dan air yang murah, Kedai dobi yang mempunyai kemudahan internet dan macam-macam lagi..


Realiti di Sarawak..

Semasa makan tengahari, kami makan dibilik VIP sambil ditemani pengarah program Kak Hajar dan ajknya, Surfina. Kami bersembang-sembang dan bertukar-tukar cerita. Pina membuka cerita tentang tempat tinggalnya di Lawas. Kawasan yang mahu dijadikan perkampungan Kristian 100% oleh orang-orang Kristian di sana. Bayangkan, sekolah agama hanya sebuah sahaja, masjid juga tidak banyak tetapi gereja dibina beratus-ratus dikawasannya. Besar dan kuat sungguh dakyah Kristian di sana.

Saya tekun mendengar ceritanya. Bukan mudah untuk mereka belajar agama di sana. Inilah realiti kehidupan masyarakat di Sarawak. Kadang-kadang sedih memikirkan guru-guru agama sangat sedikit di sana. Kalau ada pun, kadang-kadang tidak bertahan lama. Alasan berkahwin sudah menjadi kebiasaan untuk guru-guru semenanjung keluar dari ceruk kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak dan kembali ke semenanjung.

Ini pahit maung kehidupan dan jati diri seorang Muslim di pulau Borneo ini. Harapan kami, anak-anak Sarawak yang belajar di Jordan kan pulang membantu masyarakat mereka disamping menguatkan aqidah dan ibadah masyarakt setempat. Berat tanggunjawab yang dipikul. Namun, sama-sama kita doakan kejayaan mereka..


Demikan kisah saya bertandang sebagai tetamu ke Mafraq. Datang dengan membawa ilmu yang tidak seberapa untuk dikongsi bersama, tetapi alhamdulillah pulang membawa ilmu kehidupan yang amat berharga.. Terima kasih kepada kak hajar dan ajk atas jemputan ini..

Ada masa kita jumpa lagi di Mafraq..
Jauh perjalanan luas pengalaman.. Jauh merantau banyak kelebihan..

2 comments:

arulz said...

trime kasih sudi menjejak kaki dan berkongsi pengalaman dengan sahabat di Mafraq nih...syukran jazilan..

alhanin said...

sama-sama.. syukran juga kepada pihak program kerana sudi menjemput kami