Friday, July 17, 2009

Dunia Baru

assalamua'laikum..

Alhamdulillah hari ini masuk 4 hari saya telah berada di tanah air. Rasa seperti tidak percaya bahawa saya dan rakan-rakan telah kembali ke Malaysia. Suasana kini telah berbeza, kadang-kadang rasa takut timbul dalam diri. Kuatkah aku untuk berhadapan dengan ragam masyarakat dan karenah Umat Islam di Malaysia??
Dahulu sewaktu sedang menutut di Jordan, saya sering membayangkan bagaimana kehidupan saya setelah tamat belajar. Kini saya berada di posisi yang dibayangkan suatu ketika dulu. Nyata bayangan dan anganan yang diimpikan tidak mudah untuk digapai.

Hari ini saya dan Nadia selesai berurusan di Block C1, bangunan JPA di Putrajaya bagi mengiktiraf ijazah kami. Alhamdulillah, urusan yang tak merumitkan dan menyusahkan tapi sedikit memenatkan dan sijil kami telah diiktiraf. Maklumlah cuaca panas di Malaysia tak sama dengan Jordan. Minggu depan kami akan ke JAIS bagi urusan claim duit tiket dan elaun buku ( katanya akan diberi, kalau dapat alhamdulillah ^_^ )

Sewaktu berurusan di Putrajaya dan JAIS, saya berjumpa pelbagai generasi dan lapisan masyarakat. Apa yang dilihat, ditafsir di fikiran membuatkan kata hati berbicara. Ditambah pula perbualan denagn abah malam tadi tentang "kerosakkan" orang Melayu meresahkan diri saya. Entah, saya tiba-tiba merasakan tanggungjawab ini berat. Memasuki " Dunia baru " ini memang memerlukan teman agar kita tidak keseorangan. Pesanan buat mereka yang masih di Jordan atau di luar Malaysia, carilah bekalan yang cukup agar kalian mampu membina perisai untuk berdiri teguh di tanah air. Perkara baru yang saya baru benar-benar rasai.



Saya tiba di KLIA sekitar jam 11 malam. Alhamdulillah semuanya ok cuma beg Nadia tersangkut di Bangkok, tapi dah dapat esoknya. Malam tu, saya tak rasa penat sangat, mungkin seronok agaknya. Terkejut juga melihat adik lelaki saya yang bongsu, Shakir semakin tinggi, 170 cm pada umur 15 tahun. Saya tiba di rumah sekitar jam 1.00 pagi. Mlam tu saya bersembang denagn mak. Lama tak borak panjang dengan mak. hampir jam 4.30 pagi baru saya dan mak melelapkan mata.

"Bukan senang Ngah nak bela anak perempuan ni. Betul la cakap orang kat mak dulu, Mus nanti bila ko dah ada anak , tidor pun tak bleh lena dah. Mata pejam tapi fikiran tu sentiasa pikir hal anak-anak. Makin ramai, makin banyak kerenahnya .." itulah antara isi perbualan kami. Huh!! macam-macam terfikir di kepala ni.


Pesan saya pada diri, adik beradik ku dan kalian yang bergelar anak, jagalah diri dan maruah ibu bapa kita di mana-mana kita berada. Benar, iman tak dapat diwarisi. Saya juga takut andai tersilap langkah. Sama-samalah kita doa agar ibu bapa kita berada di dalam golongan yang di redhoiNya.

:: Marilah menjadi anak yang membahagiakan ibu & ayah ::

No comments: