Saturday, July 11, 2009

Sentiasa dihati ^_^

assalamualaikum.




pejam celik sudah hampir 4 tahun saya dan rakan-rakan berada di bumi Jordan. Bermastatutin sementara sebagai pelajar di sini. Datang dengan membawa harapan mak abah dan amanah dari MAIS , kini pulang untuk memberi apa yang telah kami perolehi..

Pagi ini merupakan pagi terakhir saya di sini. Rasa sayu mula bersarang dihati yang sudah bermacam-macam perasaan. Sungguh, nikmat Allah itu terlalu banyak tak mampu untuk kita menghitungnya.



kebetulan yang cukup bermakna.

bila memikirkan kembali perjalanan ke sini, saya merasakan ia semuanya kebetulan. Kebetulan yang sebenarnya adalah taqdir yang telah ditetapkan oleh Dia. Kebetulan apabila ada satu lagi tempat kosong untuk ke Jordan setelah permohonan kali pertama tidak berjaya kerana kota telah penuh. Tetapi apa sahaja boleh terjadi tatkala Dia mahukan ia terjadi. Kebetulan berjumpa kawan-kawan lama di sini, teman seperkolahan dan kelakarnya rakan sekelas ^_^



terima kasih atas huluran ukhwah.

Hidup jauh dari family benar-benar menguji saya lebih-lebih lagi saya tidak pernah duduk di asrama dan belajar di luar Selangor. Dari sekolah rendah hingga ke sekolah menengah semuanya dekat atau kata lain semuanya depan mata.

kekok. blur. bosan. sensitif. kedekut.

itulah saya ketika mula-mula memulakan kehidupan. Maklumlah orang yang hidupnya tidak pernah berkongsi barang, ada tempat bergantung jauh dari keluarga membuatkan saya "sangat teruk" . tetapi saya bersyukur dikurniakan teman serumah yang banyak membantu. dan alhamdulillah semuanya telah berubah dari "sangat teruk" kepada "baiklah kot" ^_^

kepada akhwat di Jordan amnya dan irbid khususnya saya ucapkan terima kasih atas huluran ukhuwah sepanjang kita berkenalan di sini. Semalam ada sedikit "kebanjiran" tatkala saya dan Nadia mengucapkan selamat tinggal kepada teman-teman di Mafraq. Perkenalan kami singkat tetapi kasih dan sayang yang dirasakan amat mendalam.

Inilah manisnya ukhuwah islamiyah. dan mungkin kerana kemanisan yang sahabat-sahabat Nabi rasakan dahululah menyebabkan mereka sanggup bekorban apa sahaja demi sahabatnya.. hebat bukan persaudaraan Kaun Ansar dan Muhajirin satu ketika dahulu tetapi kini sayang ia semakin hilang kerana kita telah dijuzu'-juzu'kan agar semangat perkauman, semangat kenegerian semakin menebal dan kita semakin jauh.

buat semua, carilah kemanisan ukhuwah jika anda mahukannya. Ia tidak datang dengan sendirinya tetapi ia perlu dicari.



jordan mengajar erti pengorbanan dan penghargaan

" min ahla maliziya am urdun" (mana lagi cantik, malaysia atau jordan) soalan yang sering ditanya oleh kawan-kawan arab disini.
" tabaan malizia walakin urdun kaman hiilu " (tentulah malaysia tapi jordan pun ok je ) dan inilah jawapan yang selalu saya berikan.



Ye, Malaysia tentunya jauh lebih cantik andai dibandingkan dengan Jordan. tetapi pengembaraan ilmu di bumu anbiya' ini cukup bemakna. Dua elemen penting yang saya perolehi di sini memberi kesan yang besar dalam diri.

Bekorban demi adik junior, menyambut kedatang mereka dengan persediaan yang tidak seberapa. Belajar membantu orang lain, mengutamakan keperluan mereka sebelum keperluan diri. Bekorban masa lapang untuk membantu mereka yang memerlukan dan paling penting bekorban hati dan perasaan demi memberi laluan kepada keutamaan yang perlu diutamakan.

Menghargai air yang sememangnya cukup bernilai lebih-lebih lagi di musim panas, mengahargai kehidupan sederhana dan cukup-cukup, menghargai orang di sekeliling kita dan menghargai apa yang kita ada supaya kita lebih menjadi hambanya yang tahu bersyukur.

Alhamdulillah kerana Allah memilih saya untuk merasainya dan moga-moga ilmu pengorbanan dan penghargaan yang saya pelajari di sini dapat menjadi perisai buat nati agar cekal dan tabah dalam menghadapi kehidupan dan perjuangan sebenar di Malaysia.

Malam ini kami akan bertolak ke aiport, dan buat kali terakhirnya di sini. Andai ada jodoh kami di sini, insya allah kami pasti akan kembali lagi.

Doakan perjalanan saya dan rakan-rakan selamat hingga ke pintu rumah ^_^

1 comment:

wani said...

akak,kte pasti akan rindukan akak2 sumer..
akak2 yg bnyk bg tunjuk ajar..bnyk bg nasihat..
bnyk yg kte belajar dr akk2..
doakn ktorg yg masih meneruskan baki2 kehidupan kt cni..
mge2 kami brjaya macam akak gak..
n sangat jd hebat macam akak..
jgn lupakan ktorg kt cni yer..
saaayanag akak2 sumer..
-wani-