Thursday, January 29, 2009

Kembara Musafir...

Assalamualaikum..
sehat semua.. saje je nak memanfaatkan cuti sem ni..

Kata Tuan Guru Nik Aziz...
" Kita semua adalah musafir di Bumi ini.. Sebagai musafir tentulah kita perlukan bekalan dan tempat berehat.. Jangan terlalu mengejar destinasi sampai terlupa melihat dan memenuhi bekalan.. Perjalanan panjang.. Kadang2 kita perlu berehat di pohon yang rendang tapi jangan terlalu lama sehingga kita terlupa untuk meneruskan perjalanan.. "

Begitulah juga signifikannya kita hidup di dunia sebagai seorang MUSAFIR.. Destinasi kita adalah akhirat.. tapi kadang2 kita terlupa mengupdate bekalan kita..Amal ibadah perlu diperbaiki, yang sunat ditambah moga2 bertambah barakah dalam hayah(hidup).. Tapi kadang2 bila kita sibuk menambah bekalan jangan pula terlupa untuk meneruskan perjalanan.. Bekerja untuk Islam,itu hadaf utama sebagai Muslim.. apa guna hebat amalan,faqih dalam ad-din,tinggi jawatan,lumayan pendapatan namun sumbangan untuk Islam hanya anganan2 yang tak jadi kenyataan..

Ingatlah Pesan Baginda.. Sabda Sallahu'alaihi wassalam.. " Sesungguhnya Dua pemburu yang tidak akan kenyang adalah Pemburu Ilmu ( Sohibul Ilmu) dan Pemburu Dunia ( Hubbun Dunnia).. pemburu ilmu semakin ia mencari ilmunya semakin dekat dirinya dengan ALLAH sebaliknya Pemburu dunia semakin ia mencari dunianya semakin jauh dari ALLAH dan semakin bertambah kemurkaan ALLAH "

Imbas kembali tugas Sebagai Musafir.. Amal dan Ilmu .. Bekalan yang penting dalam perjalanan kita. Yang penting paksikan setiap Niat dan Amalnmu hanya untuk si Pencipta..

Carilah 'Ibrah(pegajaran) dalam setiap inci kejadian dirimu.. Latihlah diri untuk sering bertanya apa yang mampu aku lakukan untuk Islam..

:: Salam Kembara, Salam Mujahadah ::

No comments: