Friday, January 30, 2009

Ukhuwah Fillah yang Songsang

" ana akhukum fil islam.."
" uhibbuki fillah.. "
" ukhuwah fillah abadan abada.."


Kata-kata yang seringkali diungkapkan atau dilafazkan kepada insan yang kita gelar sahabat.. Hidup di bumi akan terasa sunyi tanpa kehadiran teman. Namun kadangkala jadi rimas juga akibat kerenah teman-teman ini. Tapi itulah asam garam kehidupan ini..

Sahabat, rakan, kawan, teman, atau gunalah apa sahaja istilah namun maksudnya tetap sama. Cuma kadangkala saya terfikir sedarkah kita makna yang tersirat tatkala mengungkap " ukhwah fillah abadan abada" ini??

Andai kita dalami sedalam-dalamnya makna ungkapan ini ia pasti akan membuatkan kita sentiasa berusaha untuk memberi dan sentiasa bersedia menerima. Berusaha menjadi sahabat yang terbaik, bersedia menerima baik dan buruknya sahabat kita.
Teringat kata-kata sahabat saya, " Andai kita mengharapkan sahabat sesetia Abu Bakar radhiallahuanhu pastikan peribadi kita terlebih dahulu mengikuti peribadi beliau "


Andai benar cinta dan kasih sayang kerana ALLAH sudah pasti amar makruf nahi mungkar kita akan dilaksanakan.. Sayang sehingga mahu membawanya bersama-sama ke Syurga, dan kerana sayang jugalah takut membiarkannya jatuh ke dalam neraka Jahannam..





Ukhuwah yang disalah tafsirkan

" akak lelaki dengan perempuan tak boleh jadi kawan baik ke? "

Satu soalan yang pernah diajukan kepada saya. Saya pasti setiap orang punyai jawapan yang sendiri. Begitu juga saya. Tetapi sebelum memberi jawapan pada adik tadi saya bertanya kembali..

" apa sebab awak nak kawan dengan dia ek? "
Jawapan yang diberi ..
" ala dah satu kuliyyah, takkanlah tak boleh nak berkawan langsung. Tanya kabar pun tak boleh ke? "

Saya tersenyum memandangnya. Saya ceritakan pengalaman bersekolah di sekolah yang 100% perempuan. Tetapi bila form 5, kami menerima "tetamu asing". Seramai 12 orang pelajar lelaki diterima masuk ke Kelas 5 Aisyah atau kelas 5 sains satu. Mula-mula kami kekok dengan tetamu ini, tapi lama-lama kami mula boleh menerima kehadiran mereka. Alhamdulillah, kami berjaya membentuk biah yang baik. Walaupun sekelas namun bukan kebiasaan kami berbual-bual kosong di dalam kelas. Entah, kami tak nampak dimana keperluannya. Tetapi ini bukanlah menghalang kami meminta tolong andai ada soalan fizik atau add math yang complicated untuk diselesaikan.. Itu cerita zaman sekolah dahulu..

Tapi kini tiba di alam kampus. Banyak kelainan dan memang ketara perbezaannya. Kadangkala pelik melihat mereka yang berborak berjam-jam, keluar makan bersama-sama,study group berdua-duan.. Alasan mereka, kami hanya kawan, bukannya bercouple, ada pulak yang menambah inilah namanya ukhwah fillah,saling tolong menolong dan ambil berat.. haish!!! Ini belum lagi kita melihat fenomena adik angkat dan kakak angkat, abang angkat dan apa-apalah yang boleh diangkat..

Persoalannya disini adakah hukum itu menjadi ringan bila status kita hanya kawan?? Adakah hukum itu berubah apabila kita hanya berabang angkat, berkakak angkat??
Lupakah kita pada kuasa Maha Agung di atas sana?? Dia pemilik hati ini. Bisa membolak –balikkan hati ini bila-bila masa sahaja. Dari sekadar berkawan tidak mustahil boleh jatuh cinta, dari asalnya seorang kakak angkat tidak mustahil boleh menjadi seorang isteri. Janganlah terlalu angkuh untuk mencipta 1001 alasan untuk mengatakan kita mampu memelihara hati dan diri kita 100%.. Andai benar, syabas tetapi andai tidak bagaimana??

Hubungan lelaki dan wanita adalah fitrah. Percayalah apabila sudah dikatakan fitrah,ia akan hadir dan muncul sendiri. Tidak perlu untuk mencari dan mempelajari fitrah ini. Kekok,segan,malu,gelabah, atau mugkin 1001 lagi perasaan yang kita akan alami. Tetapi percayalah, andai kita serahkan segala urusan padaNya pasti dia akan mempermudahkan semuanya..

Bolehkah lelaki dan wanita bersahabat?? Anda cari sendiri jawapannya.. 

No comments: