Wednesday, June 3, 2009

Alhamdulillah..

assalamua'laikum...

Alhamdulillah, kelmarin saya dan rakan-rakan telah selamat menjalani peperiksaan yang terakhir kami.. madah ikhtiari yang amat digeruni.. tapi alhamdulillah semuanya berjalan lancar..

Peperiksaan telah berakhir tidak bererti pengharapan kita pada Allah juga telah berakhir.. Ingat sebagai penuntut ilmu dan hamba Allah, doa dan pengharapan kita perlu berterusan selagi mana kita bernafas dalam nikmatNya.. Jangan jadikan solat hajat, solat taubat, dan Qiammulail kita bermusim.. Pasang surut ibadah kerana ada sesuatu lebih-lebih lagi bagi seorang pelajar..

Musim exam adalah musim "naiknya" iman.. ibadah yang sunat ditambah malah digandakan.. sebaliknya hari-hari biasa iman kita "istiqamah" dalam kesederhanaan. itupun jika ia istiqamah, jika ia "turun" lagi la parah.. Sama-sama kita nilai kembali iman kita lebih-lebih lagi setelah selesainya peperiksaan..

Asam garam menjawab periksa.. Kadang-kadang ada yang keluar dewan dengan hati yang gembira, tapi ada juga yang keluar dengan linangan air mata.. Semuanya telah ditetapkan oleh Dia.. yang penting jangan sesekali putus asa dari rahmatnya.. Susah senang sebagai penuntut ilmu akan membuatkan kita lebih menghargai Ilmu yang kita perolehi.. Bagi mereka yang benar-benar menghayati syarahan doktor di dewan kuliyyah, pasti akan terasa nikmatnya menghadiri kuliyyah kerana bukan sahaja terisi ilmu akademik, malah ilmu kerohanian dan jiwa juga turut terisi..

Persediaan mental & Jiwa ..

Kadang-kadang dah rasa tepu sangat kepala nak membaca dan menghafal.. Dah letih rasanya.. sempat lagi teman serumah berseloroh.."agaknya kita ni dah tua kot.. dah susah nak menghafal ni ha.." entah agaknya la tu hehehe

Suatu hari sewaktu kami bersiap-siap untuk ke universiti untuk exam, seorang junior singgah ke rumah, nak ambil handphonenya teringgal kat rumah. dia baru sahaja exam.. tapi ada sesuatu yang merisaukannya. dia mahu menangis kerana takut, perasaan yang bermacam-macam singgah dihatinya setelah keluar dari dewan peperiksaan. Beliau risau.. saya memujuk, saya katakan..

" dah jangan risau sangat. insya allah khair.. biasalah kadang-kadang kita blur masa dapat kertas soalan. rasa kosong. Allah nak uji kita, sejauh mana yakin dan tawakkalnya kita pasa Dia. Dah jawab periksa tak semestinya tak boleh doa dah.. Allah tu adil, teruskan doa, buat solat hajat moga-moga dipermudahkan semuanya.. Ingat, kadang-kadang kita rasa sudah bertawakkal pada Allah setelah berusaha. Namun, bila dapat natijahnya, kita kecewa. kenapa?? bukankah kita dah berusaha, doa dan bertawakkal padanya?? Sebab tawakkal kita melebihi keyakinan kita pada Dia yang menentukan natijahnya. Apa guna kita bertawakkal andai tidak meyakini pada natijah yang akan Dia berikan.. dah, jangan sedih-sedih.. terus usaha untuk paper seterusnya.. ok?? "


Usaha satu perkara yang subjektif.. Sejauh mana kita dapat menilai usaha yang kita lakukan lebih-lebih lagi di dalam peperiksaan.. kita merasakan kita sudah berusaha.. Habis semua silibus telah dikhatamkan, latihan sudah dibuat, kulit buku dah nak lunyai dibuatnya dek kerana membelek setiap hari, solat hajat dan qiammullai setipa minggu, sedekah di masjid tak pernah tinggal.. tapi sudah cukup ke semua ini??? Adakah kita mempunyai kayu ukur atau mi'yar untuk menilai usaha kita?? TIDAK... hanya Dia yang bisa menilainya..

sahabat, ingatan untuk diri dan kalian semua...
jangan sesekali kita lupa tujuan kita diciptakan di muka bumi ini.. dan jangan sesekali berputus asa dalam kehidupan ini.. Insya allah kita sama-sama berdoa agar kita lulus "imtihan dunia" ini agar kita dapat menerima "ijazah kehormat" di konvokesyen akhirat nanti sebagai "pelajar ashabul yamin" dan akhirnya memasuki alam yang kekal abadi di syurganya nanti..

Bittawfiq untuk semua yang masih belum tamat exam.. Doakan juga saya dan rakan-rakan lulus semua subjek dengan cemerlang.. tinggal satu paper lagi yang belum keluar result..

2 comments:

Anonymous said...

terima kasih buat akk yg selalu memberi semangat pada adik2 yg kadangkala kehilangan arah ketika berada di madan perjuangan itu..

alhanin said...

sama-sama.. sebenarnya semuanya dari Allah.. Dia yang memberi segalanya kepada kita.. anadai ada sesuatu yang mahu diminta, mintlah pada Dia terdahulu sebelum meminta kepada manusia..