Saturday, June 20, 2009

Masanya tiba jua.. Haflah Takhrij

assalamua'laikum..

Alhamdulillah ada juga masa untuk saya menulis petang ini. Jadual yang padat, pengembaraan yang bersambung-sambung dari 15 Jun hingga ke 20 Jun memang memenatkan tapi menyeronokkan.. Mungkin entry akan datang saya akan berkongsi pengalaman pengembaraan di bumi Syam ini..

Setelah hampir 4 tahun menghadapi liku-liku kehidupan bergelar penuntut ilmu di bumi anbiya' ini, akhirnya saya dan rakan-rakan berjaya menghabiskan ijazah kami yang pertama. Alhamdulillah berkat doa abah mak dan semua kami merasai kemanisan memegang segulung ijazah. Terima kasih ya Allah kerana mengizinkan kami mengecapinya.

17 Jun 2009 hari yang amat manis dalam hidup saya dan rakan-rakan seperjuangan. Hari graduasi kami pelajar-pelajar fakulti Syariah dan pengajian Islam Universiti Yarmouk kali ke- 30. Perasaan bercampur baur. Ada rasa gembira, sedih, takut dam macam-macam rasa dalam hati. Tak tahu nak digambarkan..


Gambar pentas dimana kami menerima ijazah


Rasa sekejap sahaja masa berlalu. Seperti semalam baru kaki ini melangkah keluar dari Airport Queen Aliaa, Jordan. Dikelilingi teman-teman baru, gurau senda kakak-kakak senior masih terbayang-bayang difikiran. 1001 pengalaman hidup saya rasai di sini..

Jam 2 petang majlis bermula. Bagi saya ini bukanlah kali pertama saya pergi ke majlis konvokesyen di Yarmouk. Kali pertama menghadirinya ketika senior kami dari IKIP khirij (grad) tahun 2006. Suasananya seperti pasar borong atau mungkin seperti menonton pesta bola di stadium.. Suasana hingar-bingar dengar suara pekikan, nyayian dan pukulan gendang yang kuat membuatkan telinga hampir pekak dibuatnya.. Tetapi inilah dia suasana haflah khirij di sini.


Keadaan di dalam Dewam Konvokesyen di Gym Khalid al-Walid


Ketibaan pensyarah-pensyarah Fakulti Syariah dan lain-lain


Kini, kami melangkah kembali di dewan konvokesyen ini. Bukan lagi untuk meraikan senior, tetapi untuk diri sendiri. Sewaktu ucapan wakil pelajar di atas pentas, hati saya sebak tatkala ucapannya mengucapkan tahniah kepada ibu bapa yang hadir di atas kejayaan anak-anak mereka. Air mata saya bergenang, cuba ditahan agar tidak gugur. Tiba-tiba teringat kepada emak dan abah di Malaysia. Alangkah seronoknya jika merka turut hadir, sama-sama berkongsi kejayaan ini..


Kenangan bersama Dekan Fakulti Syariah dan Pengajian Islam - Dr. Omar Omari


Jam 2.40 petang majlis berakhir.. Sekejap bukan. lebih kurang 40 minit sahaja masa yang diambil untuk menyampaikan ijazah kepada lebih kurang 100 lebih graduan. Memang macam kartun. Selesai majlis, kami tak sempat untuk beredar keluar kerana tempat duduk kami diserbu oleh keluarga graduan-graduab Arab yang lain. Kami tersekat dicelah-celah kumpulan anak-anak muda yang berkumpul dan menari di tengah-tengah dewan.

Sesak..
Panas..
Letih..

Akhirnya dapat juga teman-teman diluar menemui kami. Kami sempat bersalaman dan bergambar sebelum diarahkan keluar kerana dewan mahu ditutup. Kami menyambung sesi fotografi di luar dewan. Penatnya mengalahkan model ditambah bahang matahari yang terik petang itu. Jam 4 petang kami beredar dari universiti setelah selesai bergambar bersama teman-teman dan ibu bapa yang hadir.


Bersama- sama keluarga Nadia dan kak Aimi


Terima kasih kepada yang hadir..

Terima kasih kepada yang sudi memberi bunga..

Terima kasih kepada yang membawa kamera dan mengambil gambar ^_^


Insya Allah kita jumpa lagi.. Kepada teman seperjuangan, ini bukan pengakhiran kita dalam menuntut ilmu tetapi ini adalah permulaan perjalanan kita..

Selamat melangkah ke alam yang baru..

Doakan kami berjaya. Moga ilmu yang diperoleh memberi manfaat buat diri dan ummah.

alf mabrook 'alaikum jamiaan..



6 comments:

yellowrose said...

ahiasah congrats again ek!!!
cmne g syria?
hah nih sume gmba asma nih..kui3...amek dlm laptop ariqah ek...kui3...congrats again ahiasah............xleh lupe scene sebak giler tuh...

alhanin said...

thanks cik asma'.. huhu tahu aje ye orang amek dalam laptop arikah hehehe em, babak tu tak leh dapat kat mana-mana, seumur hidup sekali je huhuhu

nway kitaorg tunggu asma' 2 tahun lagi.. all the best to you n thnaks again 4 everything

suara hati said...

alhanin, sibuk2 berjalan sempat lagi update ye! nantikan 'haflah khirrij' versi tanpatubuh (ecceh..) hehe..baru nak lepas penat nih~fuhh..

atul said...

ahiasah tahniah =)
selamat pulang ke malaysia

Aimizz said...

amboi lar bakal YB kite nie..sibuk2 pun sempat lg update blog.. bagi petua sikit:)

pejuang islam said...

alhamdulillah..tahniah.
mudah mdhn ilimu yg dipelajari dpt di praktik kan dgn baik..