Thursday, January 27, 2011

Fasa akhir

assalamualaikum..

Sakit kepala juga dibuatnya, bila tidur terfikir bila makan terfikir. hebat juga penangan sem akhir ini.. Apapun, semuanya perlu dihadapi tambahan lagi kini saya memasuki fasa-fasa terakhir. minggu ni saya telah habis menemu ramah respondan untuk kajian saya, 10 pasangan suami dan isteri yang tinggal di daerah Klang. Bukan mudah juga nak 'deal' dengan manusia ni, kesabaran dan ketabahan amat diperlukan lebih-lebih lagi bila ia berkaitan masa.


Kini saya memasuki bab keempat penulisan disertasi saya, harapnya sem ini adalah sem terakhir untuk saya menamatkan pengajian saya, insya allah. Simptom-simptom 'huru-hara' mula melanda sedikit demi sedikit walaupun ianya belum ke tahap yang kronik lagi. kadang-kala pecah kepala juga bila mahu memikirkan keseinambungan perenggan, pengolahan ayat serta nukilan idea dan isu yang dibangkitkan.


Doa saya moga diri ini dan sahabat-sahabat yang sedang belajar berjaya menamatkan pengajian dengan cemerlang, Insya Allah.


Tiba-tiba saya teringat perkongsian Ust Rabeh, guru displin sekolah menengah dulu, sewaktu saya berkunjung ke biliknya (bukan sebagai pesalah tetapi nak tulis laporan kesalahan ^_^ ). Sewaktu sem akhir di Mesir, ketika imtihan nihaei, beliau berhadapan dengan kesukaran - saya pun kurang ingat apa maslah yang beliau hadapi ketika itu, cuma yang paling terkesan, adalah doa beliau sewaktu berhadapan dengan kesukaran di waktu itu.. " Ya Allah sekiranya kejayaan ku ini baik untuk Islam, Engkau mudahkanlah, sekiranya ia tidak baik untuk Islam, maka aku serahkan segalanya kepada-Mu, kerana Engkau Maha Mengetahui segalanya".. Ameen ~

alhamdulillah beliau lulus dan bergelar graduan dari Universiti al-Azhar, Mesir. Drai seorang guru, menjadi guru Displin dan kini menjadi salah seorang pegawai di Jabatan Agama Islam Selangor (em jawatan apa, saya kurang pasti, maaf ye ustaz ^_^ )

No comments: