Monday, July 20, 2009

Kita akan bertemu lagi

assalamua'laikum..

Sejuk pagi ni. Langit kelihatan mendung. Rupanya jam 11 pagi ni hujan sanagt lebat turun, belakang rumah "banjir" jugak lah. Pagi ni pagi terakhir bersama kak timah. Pagi ni jam 8.15pagi kak timah akan kembali ke Sarawak. Sedih, tapi ini lah resam dunia. Setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan.


Jam 4.45 pagi saya, abah dan mak ke KLIA untuk menghantar kak timah. Selepas chek in jam 5.45 pagi, kami ke surau menunaikan solat Subuh. 6.45 pagi kak timah memasuki balai perlepasan dalam negeri. Air mata bergenang. Sebak kerana akan berpisah denagn 'jiran Jordan" ini. Insya allah ada rezeki kami akan berjumpa lagi ye kak timah. Yang penting kak timah kahwin jangan lupa jemput kamekorang ;)


Pulang dari KLIA, abah singgah warung berdekatan dengan rumah kami. Kami bersarapan di sana. Tetapi hati tiba-tiba menjadi sedih melihat sekumpulan pelajar leleki sekitar umur 13 ke 15 tahun duduk melepak di warung tersebut. Hairan, jam sudah menunjukkan 8 pagi, mereka ni tak ke sekolah ke?? Tambah menyedihkan mereka turut merokok, dua batang barang kali, bertukar-tukar sesama mereka. Di mana silapnya?? Rasa risau menerjah ruang pemikiran. Saya juga mempunyai seorang adik lelaki berusia 15 tahun. Bagaimana agaknya dia pagi ini, ke sekolah atau tidak.


Teringat perbualan saya bersama Nadia semalam. Kalau ikutkan hati rasa seronok lagi tinggal di Jordan, macam tak nak balik. Tetapi bila memikirkan situasi di Malaysia lebih memerlukan kami merasakan kepentingan dan keutamaan untuk berada di sini. Pulang untuk membantu masyarakat Melayu Islam di sini. Membantu masyarakat. Ya, sebab inilah membuatkan kami perlu mencari ruang dan peluang untuk memberi bantuan yang kami mampu.


Doakan saya dan rakan-rakan dapat mengaplikasikan ilmu akademik dan ilmu kehidupan yang kami pelajari di sana untuk digunakan di Malaysia.

p/s : seronok rasanya dengar bunyi hujan lebat. Rindu dengan suasana ini.

2 comments:

lavenderpurple said...

eee....sje je jelskn ktrg ngn bunyi ujan...

maniskan ukhwah tu.klu kite jalinkan ukhwah kerana Allah terase kemanisannyekn...isk333..

alhanin said...

hehehe tak pe2 cik yati.. shita' nanti rasalah hujan jordan ye.

yup, betul apa yg awk ckp tu