Saturday, February 21, 2009

:: Kaf-Ba-Ra-Kaf-Alif-Ta-Nun ::

assalamua'laikum..

Alhamdulillah jadi juga Liqa' Naqibat semalam.. seronok tengok naqibah2 semua semangat kembali dalam menjalankan misi membawa dakwah umum kepada warga PERMAI. Berjaya juga capai hadaf dengan modul yang datang secara spontan tu..petang semalam, hujan lebat, barangkali hujan rahmat ;) petang tu tak banyak "membebel" dari selalu.. Cuma follow up keje-keje & homework naqibah ni.. Alhamdulillah semua dah pernah buat perjumpaan..

Petang tu jugak tak la ready nak bagi pengisian.. Tapi tiba-tiba buka bab "KEBERKATAN".. Sebelum liqa' bermula saya suruh semua naqibah yang bersolat pastikan diri dalam keadaan berwudhu'. Yang tidak berwudhu', saya minta mereka berwudhu' terlebih dahulu sebelum majlis dibuka.. Mungkin ada yang pelik, liqa' je, kenapa nak berwudhu'-wudhu' pula. Saya terangkan, saya ingin mencari keberkatan.. Berhadapan dengan pembawa risalah dakwah tentu sahaja mengharapkan mereka diberi kekuatan dan keberkatan dalam usaha mereka..

"KEBERKATAN" perkara yang kadang-kala kita pandang remeh.. Berapa ramai diantara kita sentiasa melazimi diri berwudhu' setiap kali keluar dari rumah?? Sebelum ke Muhhadharah di Jamiaah?? Doa agar keberkatan wudhu'&doa keluar dari rumah yang dibaca dapat melindungi diri di luar. Lagi-lagi di Irbid ni macam-macam kes dah terjadi..

Sekolah dulu-dulu pernah jadi ketua kelas.. Tugas harian " Bangun semua, selamat pagi cikgu" (baca nada Ehsan dalam upin ipin hehehe) pas tu baca doa ramai-ramai.. Tapi sekarang di jamiaah, situasi itu dah tak ada lagi. Kang buang tebiat pulak bagi salam sorang-sorang. Tapi kenapa bacaan doa itu tidak lagi dipraktikkan kini?? Sedar atau tidak, mungkin kerana keberkatan doa kita baca sebelum mula kelas itu menyebabkan kita mudah belajar, mudah faham & jadi pelajar yang agak bijak la dalam kelas.. Kerana keberkatan doa itu jugalah kita jadi pelajar yang menyenangkan hati guru.. Kerana keberkatan baca doa untuk mak-abah juga menyebabkan kita jadi anak yang tak degil,senang dengar cakap.. Cuba kita cari kembali dimana keberkatan itu kini..

BLOG.. alhamdulillah ramai sahabat dah ada blog. Sebelum mula membuat blog, selalu tanya pada diri.. Nak ada blog untuk apa ek?? Suka-suka, ikut orang?? Akhirnya dapat hadaf, nak sampaikan sesuatu yang bermanfaat. Tapi betul ke nak dapat pastikan semua yang disampaikan bermanfaat?? OPSS!! kena jawab sendiri tu.. Berapa ramai diantara kita setiap kali menulis post memastikan dirinya sentiasa berwudhu'?? Sekadar koreksi bersama.. Moga-moga dengan keadaan kita berwudu' ini, ada keberkatannya. Boleh melembutkan hati-hati pengunjung blog kita.. Moga-moga dengan keberkatan wudhu' dan penulisan kita dapat membuat pembaca lebih taqarrub ila ALLAH..

Sama-samalah kita mencari kembali keberkatan yang mungkin kita pernah perolehi suatu ketika dahulu..

Untuk semua Naqibah-naqibah MEKAP PERMAI, saya doakan kalian semua berjaya menghadapi latihan yang berbaki beberapa bulan ini lagi.. Moga-moga hasil kejayaan yang diperolehi bisa membuatkan kalian terus berada di jalan ini..

:: Sampaikan dari hati, ia akan jatuh ke hati ::

3 comments:

RuQaiYaH OtHMaN said...
This comment has been removed by the author.
arulz said...

peringatan yang baik..kadang2 x perasan pun perkara nih..moga sempena maulid ni dpt kita amalkan sifat nabi yang sentiasa berwudhuk..insyaAllah

alhanin said...

kadang-kadang benda yang simple macam ni kita kurang ambil perhatian.. itulah indah nya Islam.. Ad-Deen Nasihah